Søk i arkivet

Slik får du barna til å spise fisk!

Lansering av Vennebyen fiskematDen populære BarneTV-serien Vennebyen kan nå være en hjelp for fortvilte foreldre som ikke får barna sine til å spise fisk. Vennebyen har inngått samarbeid med Brands of Sekkingstad AS om lisensrettigheter til sjømatprodukter med merkevaren Vennebyen. Barna elsker Vennebyen, og når heltene Apa, Ted og Elfie sier at fiskekakene er «Verdens Beste», ja, da går de ned på høykant hos 4-åringen også!

Vennebyens satsing på sjømatprodukter vil også kunne være en god drahjelp for myndighetene, som har som mål å øke konsumet av sjømat, særlig blandt barn og unge:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd/dok/regpubl/stmeld/2012-2013/meld-st-22-20122013/7.html?id=718676

(…)Regjeringens ambisjoner er at Norge skal:

• være et utstillingsvindu for norsk sjømat

• oppnå en betydelig økning i sjømatkonsumet

• ha en befolkning som har kunnskap om og interesse for norsk sjømat og som er stolte av norsk sjømatnæring

• ha en åpen og levende kystkultur som byr på gode historier og opplevelser for både befolkningen og tilreisende

(…)Videre: «I følge Helsedirektoratet er konsumet av sjømat lavere enn ønskelig, og vesentlig lavere enn forbruket av kjøtt. Inntaket er særlig lavt blant barn og unge.»

Produktutvikling

Pr i dag finnes det tre produkter på det norske markedet med Vennebyen merkevare; fiskekaker, fiskepudding og lakseburger. Fiskematproduktene ble lansert til det store Vennebyen Arena-showet i Bergen høsten-12, og smaksprøvene gikk ned på høykant under showet, både blant barn og foreldre. Produktene er spesielt tilpasset barns smak og næringsbehov, og har fokus på god smak og sunnhet. Alle produktene inneholder

Omega 3* (naturlig i lakseburger og tilsatt i fiskekaker og fiskepudding). Nye sjømatprodukter skal lanseres i Norge til høsten, og vil komme både som fersk og fryst vare. Fokus for alle nye produkter vil være sunnhet, kvalitet, enkelhet og ikke minst, -de skal falle i smak hos barna. Foreldre og barn kan glede seg til at besøket i fiskedisken blir mer gledesfylt for hele familien!

* Personer som ikke spiser fet fisk, eller som spiser lite fet fisk, bør ta et daglig tilskudd av tran eller andre omega-3 tilskudd, i følge helsedirektoratet.

«I en travel hverdag med to voksne i full jobb, og tre barn i barnehage-, barneskole- og ungdomsskolealder blir jakten på enkle, sunne og raske måltider alltid en utfordring! I vår familie er vi heldige som har barn som liker fisk! Derfor ble det ikke vanskelig å svare «Ja» til å forsøke Vennebyen fiskemat – når minstemann Aleksander møtte Ted, Apa, Elfie og Jumpi på Obs-Sartor i forbindelse med lanseringen. Stor var gleden da produktene de lanserte også inneholdt sunne, gode råvarer og smakte fortreffelig! Nå er spørsmålet fra 5-åringen ved ethvert fiskemåltid – «Er det Vennebyen?» – og når vi spør hvorfor – svarer han «Fordi det er sunt!» Ingen ting gleder mer i en travel hverdag – enn at ungene liker maten de får – og at den samtidig er sunn!»

Rikard Ledang, Banksjef og travel trebarnspappa

Vennebyen sjømat til utlandet

23.-25. April går verdens største sjømat-messe, European Seafood Exhibition, av stabelen i Brussel. Her er Brands AS utstiller og skal promotere Vennebyen Sjømatprodukter til kunder og aktører fra hele verden. Vennebyen, eller City of Friends som serien heter på engelsk, er blitt en internasjonal suksess. TV-rettighetene med Vennebyen er solgt til 185 land og oversatt til 25 språk, nå er arbeidet i gang med å ta suksessen ut i verden også innenfor sjømat-segmentet!

Hvert land vil få sine Vennebyen-sjømatprodukter tilpasset sitt marked.

Pressemelding frå Sekkingstad/Brands AS